Online marketing voor MKB directie
Home » Online marketing voor MKB directie: De Gids voor Macro-management

Online marketing voor MKB directie: De Gids voor Macro-management

Als het gaat om pay-per-click-campagnes – of om welke digitale marketinginspanning dan ook – zal de directie zich in de details willen verdiepen. Maar hoe kunnen ze de kosten en prestaties op peil houden zonder in de details te verzanden?
In dit artikel kijken we naar de do’s en dont’s om de directie van een mkb bedrijf te helpen het meeste uit hun digitale marketingteams te halen. Dit noemen we macro-management.

De zegen en tegelijkertijd de vloek van online marketing is dat er veel data binnen handbereik ligt. Er zijn tonnen vragen om te ontleden en talloze manieren om alles te visualiseren. Een voorbeeld van een klein gedeelte van de data:

digital marketing for CEOs

Als directie heeft u simpelweg geen tijd voor het analyseren van alle mogelijke data.

Toch moet de directie in staat zijn om de uitvoering van het team en de prestaties van hun PPC- en display-campagnes te controleren. Hoe krijgt u dat voor elkaar?

We beginnen bij de vier dont’s.

Vier digitale marketing dont’s

VRAAG NIET OM “DE ZOEKWOORDENLIJST” VOOR DE PPC-CAMPAGNES.

Laten we ervan uitgaan dat uw team op de hoogte is van wat u als bedrijf en uw concurrentie doet. (Als ze dat niet zijn, is dat een heel ander probleem.) Laten we ook aannemen dat ze goed getrainde, gecertificeerde professionals zijn die toegang hebben tot onderzoek tools zoals Semrush en Google Keyword Planner..

De reden dat u niet moet vragen om de lijst met zoekwoorden te zien is omdat u dit niet een accuraat beeld zal geven van hoe de betaalde zoekadvertenties worden ingezet. De lijst van zoekwoorden waarop u biedt evolueren. Zoekwoorden worden toegevoegd en verwijderd op basis van concurrentie, kosten, kansen en prestaties. Met andere woorden, er is geen vaste zoekwoordenlijst.


WEES GEDULDIG MET HET BEOORDELEN VAN DE EFFECTIVITEIT VAN EEN ADVERTENTIE

Het is verleidelijk om direct nieuwe advertenties te laten maken zodra er niet meteen resultaten worden gemeten. Het kost echter tijd om zinvolle resultaten te genereren. Er zijn veel factoren die invloed hebben op een winnende PPC campagne.

De beste aanpak is om twee of meer verschillende advertenties voor dezelfde campagne op hetzelfde moment te plaatsen en te zien welke advertentie – beeld, kop, enz. – het beste presteert. Geef uw team de tijd om statistisch relevante resultaten te vergaren. Als na een paar duizend impressies de tweede advertentie aanzienlijk meer klikken genereert dan de eerste advertentie, kan de eerste advertentie worden verwijderd en een nieuwe advertentie ontwikkeld. Wees daarom geduldig met het beoordelen of een advertentie wel of niet effectief is en oordeel niet te vroeg.

KLIK NIET OP UW EIGEN ADVERTENTIES

Het is verleidelijk als directie om uw eigen advertenties op te zoeken en aan te klikken. Doe dit echter niet. Het kost zoals u weet geld zodra er op een advertentie wordt geklikt. Ook als u niet op een advertentie klikt maar deze wel opzoekt, heeft dit negatieve gevolgen voor de prestaties van de advertentie. Hoe vaker een advertentie namelijk wordt getoond zonder klik, hoe minder snel Google de advertentie naar voren laat komen in de nabije toekomst.

RAAK NIET GEFRUSTREERD ALS IEMAND UW DISPLAY ADVERTENTIE OP EEN NIET-GERELATEERDE WEBSITES ZIET.

Soms komt het voor dat een advertentie wordt getoond op een website welke op eerste gezicht niet relevant lijkt te zijn voor een potentiële klant. Dit hoeft echter niet altijd een probleem te zijn. Het Google Display Netwerk heeft een PPC (pay per click) advertentie model. Dit wil zeggen dat er enkel betaald wordt voor het aantal kliks. De Impressies – het aantal mensen dat de advertentie ziet – zijn dus gratis.

Als de advertentie een remarketing advertentie is, betekent dit dat de persoon op een bepaald moment op uw website is geweest, een indicator dat ze misschien wel gekwalificeerd zijn als lead. Als dat zo is, zal de advertentie die hen volgt op het internet ook op de websites worden getoond die niet direct gerelateerd zijn aan uw bedrijf..

Vier digitale marketing do’s

VRAAG MAANDELIJKS GRONDIGE RAPPORTEN AAN, NIET DAGELIJKS

Het dagelijks uitdraaien van rapporten, kost onnodig veel tijd en geeft u weinig waardevolle informatie. Door enkel aan het einde van de maand een rapport uit te draaien, krijgt u de mogelijkheid om de cijfers over meerdere periodes te bekijken en te vergelijken. Hierdoor herkent u trends en ziet u of campagnes daadwerkelijk effectief zijn.

WEET WAT EEN CONVERSIE WAARD IS

In de huidige digitale wereld kunnen we zo’n beetje alles meten. Maar als het gaat om online marketing is voor de directie de waarde van een conversie een van de meest belangrijke cijfers. Met een conversie bedoel ik iemand die doorklikt en de gewenste actie onderneemt – zoals het aanvragen van een demo of een vergadering.

Laten we eens gaan kijken hoe we de waarden van een conversie doormeten.

Bereken eerst de Life Time Value (LTV) voor een gemiddelde nieuwe klant:
LTV = Het bedrag dat de gemiddelde klant per jaar aan uw bedrijf betaalt * de lengte van de tijd dat de gemiddelde klant blijft hangen.

Waarom is dit belangrijk? Stel dat u als directielid weigert aan PPC te doen als onderdeel van het marketingprogramma omdat het €50 per klik kost en er slechts 1 op de 20 klikken converteren naar een demo. De kosten per conversie zijn in dit geval €1000.

Wanneer ongeveer één op 25 conversies leidt tot een deal. Kost het €25.000 om een deal te krijgen. Dat klinkt als een extreem hoog bedrag per conversie. Dit is echter niet altijd het geval. Wanneer een gemiddelde klant gemiddeld €500.000 euro per jaar oplevert en gemiddeld zes jaar bij u als klant blijft heeft een klant een LTV van ongeveer €3 miljoen. €25.000 op een klant met een LTV van €3 miljoen klinkt opeens een stuk redelijker.

Zodra u uw LTV per klant kent, stelt u uw marketingteam in staat om een PPC-model op te bouwen dat de uitgaven per klik tegen een aanvaardbaar tarief kan realiseren.

PLAATS DE ONLINE MARKETING RESULTATEN IN PERSPECTIEF

Wees niet meteen teleurgesteld als er een click through rate (CTR) is van “enkel” 1,5% of wanneer een landingspagina een conversiepercentage heeft van “maar” 3%. Het kost namelijk tijd voordat een campagne effectief loopt. Daarnaast heeft elke branche weer andere gemiddeldes.

Vraag uw team om benchmarks in te stellen en trendlijnen te delen in het maandelijkse rapport. Weet ook dat het niet ongewoon is dat een nieuwe campagne zich als een locomotief gedraagt. Het kan traag zijn om snelheid op te bouwen en echt in beweging te komen. De kans is groot dat de eerste 50 kliks u weinig economisch voordeel opleveren – maar wel een schat aan inzicht. Deze inzichten leiden uiteindelijk tot steeds betere resultaten.

BEKIJK IN DE FUNNEL OOK DE DE CONVERSIES BIJ SALES

Het gaat niet alleen om de PPC, de remarketing, of de display-advertenties. Het gaat om de gehele funnel. U vertrouwt op dat uw online marketingmedewerker (of online marketingbureau) leads binnenhalen. Het is aan u om te kijken waar het beter kan in de gehele sales en marketing funnel.

Een goed voorbeeld: Een klant had een campagne lopen welke ruim binnen de gestelde CTR en conversieratio was. Maar één van de 30 prospects converteerde echter in een daadwerkelijke klant. De initiële reactie van de directie? “We hebben meer leads nodig! De realiteit was dat er uiteindelijk veel meer te winnen viel bij het sluiten van de deals via sales aan het einde van de funnel.

Conclusie

Online marketing en PPC zijn complex. Als directie heeft u geen tijd om te kijken naar de details. Het is uw taak om u te richten op het grotere geheel. Dit betekent ROAS – Return On Ad Spend. Zorg ervoor dat dit wordt opgenomen in uw maand- en kwartaalrapportages. Faciliteer het bouwen van een gesloten feedback loop waar sales kan rapporteren aan marketing over de kwaliteit van de leads, inclusief het al dan niet sluiten van een prospect en waarom.

Heeft u hulp nodig bij het microbeheer van uw digitale marketingcampagnes? Dimpekt kan u verder helpen. Vraag de gratis groeiscan aan of neem direct contact met ons op.