Betaalde zoekadvertenties
Home » B2B betaalde zoekadvertenties – De meest voorkomende fouten

B2B betaalde zoekadvertenties – De meest voorkomende fouten

Google Ads en andere soortgelijke pay-per-click (PPC) reclameplatformen kunnen een geweldige manier zijn om leads te genereren voor uw bedrijf. Helaas springen veel bedrijven met weinig of geen training in Google Ads. Het resultaat is vaak een enorme geldverspilling. Veel bedrijven snappen zo weinig van Google Ads dat ze zich niet eens bewust zijn van het feit dat ze een probleem hebben.

Wij beheren pay-per-click (PPC) campagnes voor B2B bedrijven welke vaak producten en diensten verkopen met een hoge orderwaarde. De verkoopcycli bij dit soort bedrijven is vaak lang. Wat ze nodig hebben van een B2B PPC-campagne is niet alleen impressies, klikken en websiteverkeer. Wat ze nodig hebben zijn leads.

Hier zijn de tien meest voorkomende fouten die wij zien bij B2B bedrijven en hun PPC-campagnes. Deze fouten resulteren in ineffectieve campagnes en verspillen duizenden marketing euro’s. Opmerking: de meeste van deze tips zijn van toepassing op elk type PPC-campagne, maar sommige van deze tips zijn specifiek voor AdWords-campagnes.

Fout #1: Focussen op de verkeerde cijfers.

Veel bedrijven richten zich op kosten per klik (CPC), kliks en impressies. Voor B2B-bedrijven moeten de twee belangrijkste statistieken leads (AdWords noemt deze “conversies”) en kosten per lead zijn. We raden aan om te focussen op de kosten per lead. Op die manier kunt u de kosten per lead voor PPC vergelijken met de kosten per lead voor andere marketingtactieken en investeren in de tactieken die de beste resultaten opleveren.

Fout #2: Verkeer alleen naar uw homepage sturen.

Dit is de meest voorkomende (en kostbare) fout die wij vaak zien terugkomen. Bedrijven die al hun advertenties enkel naar de homepage leiden. Natuurlijk genereert dit website verkeer, maar uw kansen op het genereren van leads zijn op deze wijze extreem laag.

Fout #3: Het linken van advertenties naar pagina’s zonder een contactformulier.

Als u leads wilt genereren en niet enkel websiteverkeer, dan moet u mensen door laten klikken naar een pagina die een actie vereist, zoals het invullen van een webformulier (een landingspagina), zodat u de contactgegevens van de bezoeker kunt vastleggen (een lead). U kunt ook verkeer naar een winkelwagen leiden of een proxy instellen om telefoongesprekken vast te leggen als leads.

Fout #4: Opzetten en vergeten.

De meeste PPC-campagnes – vooral Google Ads – vragen regelmatig aandacht. Het is heel gemakkelijk om snel veel geld te verspillen met PPC als je niet weet wat je doet. Google Ads is complex. Om het onder de knie te krijgen, moet je er dagelijks in leven. Doe uzelf een plezier en huur een expert in om uw Google Ads-account te beheren.

Fout nr. 5: Slechte afstemming tussen trefwoorden, advertentiekoppen en landingspagina tekst.

Google ziet graag een duidelijke afstemming tussen uw zoekwoorden, advertenties en landingspagina’s. Het trefwoord dat u gebruikt om uw advertentie te triggeren moet in de advertentie verschijnen. En de woorden die in uw advertentie verschijnen, moeten op de landingspagina van die advertentie staan. Een slechte afstemming resulteert in een lage kwaliteitsscore in Google Ads. Hoe lager uw kwaliteitsscore, hoe hoger uw kosten per klik worden. Een lage kwaliteitsscore kan zelfs leiden tot het helemaal niet vertonen van uw advertenties.

Fout #6: Overmatig gebruik van een broad match keywords.

Google Ads geeft u verschillende opties voor zoekwoorden: broad match, broat match modifier, phrase match, exact match en negative match. Met broad match wordt Google zeer creatief en zal uw advertentie worden weergegeven wanneer gebruikers trefwoorden intypen die u misschien zullen verrassen. Laten we zeggen dat uw zoekwoord “CRM-software” is. Bij broad match kan uw advertentie verschijnen wanneer iemand op de volgende trefwoorden zoekt: “gratis downloaden van CRM-software”; “goedkoopste CRM-software”; “open source CRM-software”. Deze trefwoorden kunnen het verkeerde type prospects naar uw website sturen, terwijl u voor elke klik blijft betalen. Het is vaak beter om een van de andere opties voor het matchen van trefwoorden te gebruiken, in combinatie met negative keywords.

Fout #7: Geen gebruik van negative keywords.

Op het moment dat u uw campagne start, ziet u de werkelijke trefwoorden die uw advertentie hebben getriggerd. Als u ongepaste keywords ziet, moet u deze toevoegen aan uw lijst met negative keywords. Bijvoorbeeld, als uw advertentie wordt weergegeven wanneer iemand zoekt op “gratis CRM-software” en uw software is niet gratis, kunt u ofwel “gratis” ofwel “gratis CRM-software” toevoegen aan de lijst van negative keywords. Dit zal Google ervan weerhouden om uw advertentie met deze zoekwoorden in de toekomst te weergeven. Het analyseren van zoekwoorden en het toevoegen van negative keywords is een activiteit die op een routinebasis moet plaatsvinden. Het zal u geld besparen.

Fout #8: Het gebruik van te veel verschillende zoekwoord ideeën in één advertentiegroep.

We zien vaak lange lijsten met trefwoorden in één enkele advertentiegroep. Dit werkt in uw nadeel omdat Google graag de afstemming tussen zoekwoorden, advertenties en landingspagina’s ziet. Probeer uw zoekwoorden te beperken tot tien of minder per advertentiegroep. En maak de zoekwoorden zeer vergelijkbaar. Bijvoorbeeld: CRM-software, CRM-oplossingen, CRM-toepassingen, CRM-systemen.

Fout #9: Zoek campagnes en display campagnes in dezelfde advertentiegroepen.

Het is het beste om aparte advertentiegroepen te maken voor zoekadvertenties en display advertenties. De manier waarop u display advertenties beheert is namelijk anders dan zoekadvertenties. Er zullen veel meer impressies zijn bij display advertenties, en hoewel de click-through rates (CTR) veel lager zijn met display dan met search, hebben de display advertenties meestal een hogere kostprijs per lead. Daarom is het nuttig om de mogelijkheid om het budget voor de weergave afzonderlijk van de zoekopdracht te controleren. Het hebben van beide soorten advertenties in dezelfde advertentiegroep maken het moeilijk te beheren.

Fout #10: Irrelevante websites waarop uw display advertenties worden getoond vergeten uit te sluiten.

Als u gebruik maakt van automatische plaatsing met display advertenties, wees dan voorbereid op het handmatig verwijderen van de sites waar Google de advertenties op plaatst die niet juist zijn. Google zal de advertenties op tal van niet-relevante sites plaatsen. U moet deze sites routinematig labelen, zodat Google uw advertenties niet opnieuw op deze sites zal plaatsen. We raden u aan de functie ‘Onderwerpen’ te gebruiken om Google te helpen zich te concentreren op de plaatsen waar de advertenties worden weergegeven, maar zelfs met deze instelling wilt u tijd besteden aan het bekijken en blokkeren van sites die niet relevant zijn.

Dit is artikel is deels gebaseerd op een artikel van espressob2b.

Wilt u beginnen met het verbeteren of opzetten van PPC advertenties, neem dan gerust contact met ons op.